Majoritatea șoferilor își doresc ca anvelopele lor de vară să iasă mai mult în evidență decât cele de iarnă. De aceea, anvelopele mai late și mai joase sunt de obicei alese de șoferi pentru perioada de vară, în timp ce anvelopele mai înguste sunt folosite pe timp de iarnă. Alegerea acestora afectează aspectul mașinii, confortul în timpul condusului și multe alte caracteristici.
În Europa Centrală, majoritatea șoferilor dețin două seturi de jante: unul pentru vară și unul pentru iarnă. O alegere comună este utilizarea unor jante mai mari și mai scumpe pentru anvelopele de vară.
„Dacă aveți încă montate anvelopele de iarnă atunci când mergeți către retailer-ul de la care urmează să achiziționați un set de anvelope de vară, este important să cunoașteți dimensiunea anvelopelor actuale. În caz contrar, ar putea exista riscul ca jantele pe care le dețineți să nu se potrivească cu anvelopele noi.”, este de părere Martin Dražík, Product Manager, Nokian Tyres Europe.
La achiziționarea anvelopelor trebuie urmărite recomandările producătorilor. Se poate consulta, astfel, certificatul de înmatriculare al autovehiculului pentru a afla mărimea recomandată a pneurilor și dimensiunile alternative.
Anvelopele înguste sunt mai ieftine, dar cele late arată mai bine
Lățimea corectă a anvelopei este, de asemenea, influențată de caracteristicile pe care proprietarul pune accent, atât în ceea ce privește aspectul, cât și manevrabilitatea autovehiculului. Lățimea anvelopei va influența atât prețul, cât și alte caracteristici, precum aderența, nivelul de zgomot, confortul în timpul conducerii și aspectul autovehiculului.
Înlocuirea anvelopelor înguste cu cele mai late va crește rezistența la rulare și, prin urmare, consumul de combustibil. În cazul anvelopelor de vară, dimensiunea este și o chestiune de estetică; părerea generală este aceea că o anvelopă mai lată arată mai bine decât una îngustă.
„Dacă șoferul dorește să treacă la un diametru mai mare al jantei, profilul anvelopei trebuie redus. Acest lucru permite ca diametrul exterior să rămână în limitele legale și anvelopele să aibă suficient loc pentru a se roti.”, explică Martin Dražík.
Profilul anvelopei se referă la raportul dintre înălțimea și lățimea anvelopei. Pentru că cele mai populare anvelope sunt înguste și au un profil înalt, ele sunt produse în număr mai mare decât cele cu un profil redus. Acesta este și motivul pentru care anvelopele înguste sunt de obicei mai ieftine decât cele mai late.
Ambele tipuri de anvelope au beneficiile lor
Volumul de aer dintr-o anvelopă va afecta într-o mare măsură confortul în timpul conducerii. Cu cât diametrul jantei este mai mare, cu atât mai puțin aer va avea loc în anvelopă. Anvelopele cu profil înalt, cu spațiu suficient pentru aer, sunt mult mai confortabile decât anvelopele late și cu profil redus.
Din punctul de vedere al siguranței, ambele tipuri de anvelope au avantaje: pe un drum uscat, anvelopele mai late vor oferi mai mult aderență decât cele înguste, dar riscul de acvaplanare va fi mai mare.
„În timpul iernii, anvelopele înguste sunt mai bune pentru condițiile extreme, deoarece oferă o presiune superioară asupra suprafeței drumului. Anvelopele înguste lucrează mai bine decât cele mai late în condiții de lapoviță și ninsoare. Pe de altă parte, anvelopele mai late vor oferi mai multă aderență pe suprafețele dure.”, continuă Martin Dražík.
Ce ne spune marketing-ul anvelopelor?
Un pneu poate afișa, de exemplu, marcajul 205/55 R16 94V XL. Iată cum trebuie citit acest marcaj:
205: Lățimea anvelopei în milimetri la presiune normală. Lățimea benzii de rulare va fi întotdeauna mai mică, dar variază în funcție de modelul anvelopei și de producător.
55: Profilul anvelopei sau raportul dintre înălțimea și lățimea anvelopei. De exemplu, marcajul 55 înseamnă că înălțimea reprezintă 55% din lățime. Cu cât este mai mic numărul, cu atât este mai mic profilul anvelopei.
R: Structura anvelopei.
R se referă la anvelopele radiale care sunt utilizate pentru toate autoturismele din România.
16: Diametrul jantei în inci.
94: Indicele de încărcare a anvelopei. Numărul 94 înseamnă că o anvelopă poate transporta o încărcătură maximă de 670 kg la presiune normală. Numerele mai mici înseamnă o capacitate mai mică de încărcare.
V: Clasa de viteză a anvelopei sau viteza maximă permisă. De exemplu, marcajul V înseamnă că anvelopa nu poate fi condusă cu o viteză mai mare 240 de kilometri pe oră.
XL: Dacă marcajele se termină cu “XL” (Extra Load), înseamnă că pneul poate purta o încărcătură mai mare decât un pneu obișnuit.